img12

Strengedrøm

Strengedrøm er en koncert komponeret af Peter Marott på opfordring af Jazz I Trekanten.

Peter har haft helt frie hænder til at komponere og resultatet er en suite i otte stykker, hvor hvert stykke er en musikalsk fortolkning af Peters egne erindringer og refleksioner. Denne meget personlige koncert fremføres i en særlig koncertopstilling og sammen med fem af Danmarks ypperste musikere på violin, cello, kontrabas og to guitarer.

De fem strengemusikere, er nøje udvalgt for deres store talent og vidt forskellige lyd og genrer, der både tæller klassisk- og folkemusik, jazz, rock/pop og electronica. Med deres helt særegne udtryk, vil hver enkelt musiker gennem koncerten udfolde sin unikke lyd og samtidig indgå i harmoni med Peter Marotts trompet gennem soloer og duetter. Den strøgne klang både fra de akustiske instrumenter og fra de to elektriske guitarer danner fundamentet for trompetens improvisationer. 

Om baggrunden for koncerten siger Peter Marott:

Jeg ønsker at skabe musik der bevæger mennesker. Som strenge der går i svingninger. Med StrengeDrøm er målet at lave en synergi med de lyde jeg har til rådighed, storslået og majestætisk men også helt skrøbeligt og hviskende.

Jeg ønsker at røre lytteren, og vil med musikken ramme forskellige følelser og stemninger som man kan relatere til, bevidst eller ubevidst. Fra fin melankoli til agressive
og voldsomme udbrud der chokerer.

Ved at bryde med den traditionelle koncertopstilling hvor orkesteret står lige foran publikum, søger jeg at aktivere lytterens sanser på en ny måde.

Det magiske ved musik er, at den går gennem alle barrierer til hjernen, og giver direkte adgang til følelser og minder der ligger gemt i underbevidstheden.

Velkommen til min StrengeDrøm.

 

Koncertstykkerne:

1 Vandtårnet er inspireret af det smukke vandtårn i Løkken, hvor min far kom som ung. Mange år efter min fars død var min søster og jeg på besøg i vandtårnet og da vi kom ud, havde vi begge, uafhængigt af hinanden, haft en både smuk og voldsom oplevelse af min fars tilstedeværelse. Jeg har brugt følelsen fra tårnet til at komponere “Vandtårnet” med både smukke, mystiske og mere voldsomme indslag.

2 Hej Paul! Musik gemmer sig i en, og når man er vokset op med en bestemt lyd, er den med til at præge ens musikalitet. Da jeg skrev dette stykke musik forestillede jeg mig, at jeg lå under bordet til en af mine forældres fester. Som barn faldt jeg ofte i søvn under bordet, og musikken var med til at forme mine drømme. Paul McCartneys melodik og stemning har sneget sig langt ind i mig. Dette er min hyldest til Paul og hans magiske univers.

3 Tid Som musiker og far til fire drenge går livet stærkt. Selvom jeg arbejder hårdt på at skabe stillestående oaser, så suser livet bare afsted. Det er skønt, selvom det til tider også kan være hæsblæsende. Jeg har prøvet at indfange tilværelsens hektiske stemning i dette stykke, og har bl.a. blandet et indisk marked ind i musikken. Soloerne er gaver som musikerne giver til hinanden, og vil variere fra koncert til koncert.

4 Træet Jeg elsker at rejse med tog, og på en af mine ture så jeg det smukkeste træ på en mark. Der var meget styrke
i det store træ, men det stod også helt ensomt midt på marken. Dette stykke prøver at fange skønheden og styrken, men
også ensomheden, der kan følge med. Musikken har derfor to karakterer. En helt klassisk vals i første stykke efterfulgt af en mere folk/jazz/indie-inspireret fornemmelse i andet stykke.

5 Farao Da min far døde stod min mor tilbage med tre børn. For at komme væk købte hun en chartertur til Tunesien, og jeg forestillede mig straks pyramider og faraoer. Realiteten var en anden, og vi havnede i en klassisk turistfælde. Min mor var et nemt offer, og hun blev snydt alle vegne vi kom. Det var en ekstremt hård tur for min mor, men det var magisk at se en kamel og opleve en ørken. Dette stykke er en hyldest til barnedrømmen om pyramider og faraoer.

6 Hymne er en hyldest til livet. Da jeg vågnede efter at have modtaget en nyre fra min mor, var det som om en dyne blev løftet af mig. Følelsen af at have fået livet igen. Jeg husker tydeligt solen og letheden, da jeg vågnede. Jeg bruger følelsen hvis jeg er nede og har glemt hvad det vigtige i tilværelsen er. Musikken er let og luftig, men også eftertænksom og melankolsk. Jeg håber at kunne videregive den følelse jeg oplevede d. 14. maj 2007.

7 BABA Tilbage på drengeværelset hvor musikken fra stuen svagt kan høres mens jeg falder i søvn. Min opvækst er præget af min fars selvmord da jeg var syv år. I dette stykke forsøger jeg fange følelsen af at skulle videre, ovenpå noget helt forfærdeligt. Stykket drives fremad med arpeggio og stortromme, men rummer også den melankoli jeg rammes af når jeg mindes barndommen. Der har været en styrke i at skulle videre og jeg bruger energien fra det forfærdelige til at fokusere på at leve livet fuldt ud.

8 Seksten Børn er fantastiske. Min ældste dreng, Albert på seksten, skal snart stå på egne ben. Det er fantastisk at mærke energien fra en teenager på vej ud i verden, fyldt med håb og drømme. Jeg spejler mig i mine fire drenge, og nyder at genopleve livet gennem dem. Dette stykke er en hyldest til teenagere, og rummer både det naive barn og den alvor der følger med at blive voksen.

 

Musikerne 

Peter Marott er trompetist, vokalist og komponist. Han eksperimenterer med en bred vifte af undergenrer inden for jazz og elektronika med en lyd, der spænder vidt og er både legende og drømmende. Udover at have arbejdet intensivt på den danske jazz-scene, har han indspillet  med en bred vifte af kunstnere som Per Vers, Martin Hall og den Los Angeles-baserede Georgia Muldrow.

Lennart Ginman er bassist og producer og har medvirket på mere end 140 album-udgivelser. Med et ekspansivt genremæssigt overblik har han bevæget sig indenfor såvel jazz og electronica som rock og progressiv techno. Han har har fyldt koncertsale med trioen GinmanBlachmanDahl, og arbejdet med kunstnere som Palle Mikkelborg, Cæcilie Norby og Lee Konitz

Soma Allpass er klassisk uddannet cellist, men har bevæget sig bredt mellem genrene, fra MEW til Kresten Osgood. Soma har arbejdet med kunstnere som Nikolaj Nørlund, Peter Danstrup, Lil Lacy og Dalia Faitelson. Derudover har hun arbejdet med teater og bla. medvirket i Nikolaj Cederholms teaterforedrag “Åh Gud” på Betty Nansen Teatret. 

Mika Vandborg er guitarist med en storladen farverrig rock-lyd. Han har som guitarist udgivet fire solo albums og er desuden den ene halvdel af bandet Electric Guitars. Han spiller også med Claus Hempler, Love Shop, Ida Nielsen og har arbejdet sammen med bla. Kasper Winding, Dicte og Gnags. 

Andreas Bernitt er klassisk uddannet violinist, men har også arbejdet meget med crossover-genrer hvor han blander sin musikalske ekvilibrisme med scenekunst og mere improvisatoriske elementer. Han har arbejdet med den kongelige ballet og har udover hans klassiske optrædener medvirket på bla. Lukas Grahams album “The Blue Album”. 

Johannes Wamberg er et ungt fremad-stormende navn på den danske jazzscene med en blød melodisk lyd på guitaren. Han har studeret hos den legendariske jazzguitarist Doug Raney og udgav i 2016 albummet “Easy Living” sammen med saxofonisten Oilly Wallace. Han er koncertaktuel med det anmelderroste orkester Tabloid hvortil han har komponeret al musikken. 

 

Koncerten gennemføres tre gange i august måned 2021.

Holmegaard Værk 25/8 kl.20:
Engelsholm Slot (Agerumsladen) 26/8 kl.20:
Koncerterne arrangeres i samarbejde med Jazz i Trekanten og er støttet af Statens Kunsfond, Augustinus Fonden, KODA Kultur, Kolding Kommune og Trekantområdets Festuge.

Jazz is about being in the moment

Herbie Hancock